Projektek
2022-1-HU01-KA121-VET-000058931 - Közgé 2023.05.09. 2023.05.23.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Közgazdasági Technikum
Projekt címe: Ha ősz, akkor külföldi szakmai mobilitás a Közgében.
Kísérőtanári beszámoló külföldi szakmai gyakorlatról
Görögország, Platamonas,
2023.05.09-2023.05.23.
Gajdicsné Lovász Judit, Tajti Bence, Varjaskériné Solymosi Zsuzsanna, Losonczi Ádám, Árvai Zoltán
KÖZLEKEDÉS ÉS SZÁLLÍTMÁNYOZÁS, INFORMATIKA ÉS TÁVKÖZLÉS ÁGAZAT
Kísérő tanárként ötünk feladata volt 47 fő logisztikus és informatika szakos diákunk koordinálása. Közölük 6 fő 9. évfolyamos tanuló, 24 fő 10. évfolyamos és 17 fő pedig 11. évfolyamos tanuló. Közülük többen, nem sokkal hazaérkezésük után alapozó vizsgát tesznek, számukra jókor adódott ez a lehetőség, ugyanis gyakorlati tevékenységet végeztek, elsajátították azokat az ismereteket, amelyek az ágazati vizsga sikeres elvégzéséhez szükségesek. A kiutazás előtt már átbeszéltük a főbb szabályokat ill. a kiérkezést követően is hangsúlyoztuk azokat. Megérkezve a Cronwell hotelbe a koordinátorok és animátorok segítségével ezt a szabályrendszert kiegészítettük még néhány helyi elvárással. Szerencsére diákjaink szépen be is tartották a főbb pontokat, így csak néha kellett őket emlékeztetni néhány sarkalatos elemre. Iskolánk egyik fő erénye a gyermekközpontúság. Hisszük és valljuk, hogy biztonságban, szeretetben, partnerként kezelve, nagyobb érzelmi biztonságban nevelve jobb teljesítményre képesek tanulóink, melynek gyakorlati haszna, hogy így mindig bizalommal fordulnak hozzánk diákjaink és tisztelettudóbb magatartásra képesek, ill. önmagukból is többet tudnak kihozni. Ennek a nevelő hatásnak a gyümölcse érződött is a kint töltött időszakban, ugyanis szüleik helyett gondviselőik lettünk erre a néhány napra, melyet mind tanulóink mind pedig mi kísérő pedagógusok is jól viseltünk.
Szakmai fejlődés:
Május 11. Kiwi hűtőház látogatása: több logisztikával és szállítmányozással kapcsolatos gyakorlati tapasztalatszerzésre volt lehetőség. Pl. egységrakományképzés a kiszállításhoz, raklapok tárolása, raklapminta (dobozok elhelyezése úgy a raklap felületén, hogy az a legoptimálisabban legyen kihasználva), betárolás, hűtés, árumozgatás, méret szerinti válogatás, csomagolás. Szakmai fejlődés szempontjából ez a nap nagyon hasznos volt, a későbbiekben valószínűleg sok diák fogja az itt szerzett tapasztalatokat megjeleníteni majd a portfóliójában, amikor tanulmányai végén számot ad tudásáról.
Május 12. és május 16. Katerini egyetemen jártunk. Több a logisztikával kapcsolatos alapfogalom is elhangzott az előadásokon, melyet a professzor angol nyelven tartott, így diákjaink fegyelmezetten, érdeklődően vettek részt a tanórákon. Néhány multinacionális cég disztribúciójáról is szó esett. pl. Zara, Benetton, Ikea. Mivel ezek a cégnevek Magyarországon és diákjaink körében is ismertek, így könnyedén be tudta vonni az előadó a diákokat egy kis interaktív eszmecserébe. Második alkalommal az egyetem múzeumát is megtekinthettük, ahol több, a logisztikával kapcsolatos, ma már elavult és nem használatos eszközt láthattunk.
Az OES központban jártunk kétszer is. Mindkét alkalommal az előadás végén ppt-t kellett készíteni csoportosan a diákoknak angolul. Ezek a feladatok ismét felerősítették az összetartozást, csoportkohéziót, ugyanis mindannyian segítették egymást, hogy mihamarabb minél jobb minőségű munkát adjanak ki a kezükből, illetve szakmai idegennyelvi kompetenciájuk is sokat fejlődött az itt tett látogatásaink alkalmával.
Thessaloniki: ugyancsak remek lehetőség nyílt arra, hogy a jövő logisztikusai megfigyelhessék szakmájuk gyakorlati hátterét is. Görögország 2. legnagyobb városa ugyanis kikötő, a tengeri szállítmányozás egyik kulcsfontosságú állomása. Ottjártunkkor épp el is indult a kikötőből egy konténerszállító hajó.
Kulturális programok:
- május 14. Utazás hajóval Skiathos szigetére
- május 18. Meteórák megtekintése
- május 20. Ófalu meglátogatása
Minden kulturális programra nagytudású és remek hangulatot keltő koordinátorok kísértek el bennünket, akik nemcsak azt tartották fontosnak, hogy egy-egy gyönyörű látnivalóra felhívják a figyelmünket, hanem az egyes történelmi, mitológiai rész bemutatására is szenteltek időt. Így esett szó Nagy Sándor halálos ágyán felsorolt kéréseire, a szerzetesek életéről, szokásairól, ill. a Mamma Mia film forgatásának helyszínéről is.
Animátoraink segítségével pedig az aktív kikapcsolódás jegyében olyan programokat valósítottak meg diákjaink, amelyek élményt nyújtottak számukra.
Személyiségfejlődés, egyéb tapasztalatszerzés:
Érdekes volt megfigyelni és egyben örömmel is töltött el bennünket, ahogyan diákjaink társas kapcsolatai alakultak. Már a kiutazás alatt is jó hangulat kerekedett a buszon, ahol rajtunk kívül még iskolánk 16 fős, 11. évfolyamos informatikusa is utazott. Míg eleinte a diákok elsősorban csak osztálytársaikkal, közvetlen barátaikkal töltötték a legtöbb időt a napok múlásával előszeretettel vegyültek mind az étteremben, mind pedig a kirándulások alatt ill. szabadidejükben is. A két hét alatt igazi kis csapattá kovácsolódott össze a társaság, új barátságok, szerelmi szálak szövődtek.
A kint töltött 2 hét mindenképpen hozzájárul a tanulók személyiségfejlődéséhez. A 30 fős logisztikai csoportban voltak olyan diákok, akik most először jártak külföldöm, illetve elmondható az is, hogy 9. és 10. évfolyamos diákjaink túlnyomó része most először töltött ennyi időt külön szüleitől. Megismerhettek egy másik kultúrát, más népek szokásait. Fejlődött az alkalmazkodóképességük, mind egymáshoz, mind egy más ország szabályaihoz. Megtapasztalhatták az egymást segítő, felelősségteljes munkát. Fejlődött a kötelességtudatuk, mindenkinél tapasztalható volt a nagyobb fokú önállósodás, mind a közlekedésben, mind a háztartási munkákban, pl. takarítás. A közös feladatok, a közös élet hozzájárult az együttműködési képességük fejlődéséhez, valamint a szervezési készségük is fejlődött ezáltal.
Csapatkohézió szempontjából az egyik legnagyobb mozgatórugó a „Közgé induló” begyakorlása volt, azaz a „Nika se perimeno” című dal átírása és többszöri, közös eléneklése, melyet a monitoring látogatást tett igazgatónőnk érkezésére készítettünk meglepetésként.
Összegzés:
Habár egy ilyen projekt során előfordulhatnak nehézségek és problémák, összességében elmondható, hogy tartalmasan és hasznosan telt el a Platamonason töltött idő, mindenki élményekben és tapasztalatokban gazdagon térhetett haza, és remélhetőleg kellemes emlék marad mindenki számára az itt eltöltött két hét. Az Erasmus egy hasznos program diákok és kísérő pedagógusok számára egyaránt, hiszen egy olyan lehetőséget biztosít mindenki számára, amit nem minden nap kaphat meg az ember. Köszönjük, hogy részesei lehettünk ennek az élménynek!
GALÉRIA
2022-1-HU01-KA121-VET-000058931


